Reuma

Reumatische aandoeningen zijn alle aandoeningen van het menselijke bewegingsapparaat, die niet veroorzaakt worden door een trauma, ongeval, neurologische ziekte of een aangeboren oorzaak hebben.

De voeten van reumapatienten zijn vaak extra gevoelig door gewrichtsontstekingen, slijmbeursontstekingen, “slijtage” in de gewrichten en standsveranderingen. Vaak treedt er aan de voet een ongewenste eelt- en likdoornvorming op. Een aantal factoren waarom dit opvallend veel optreedt aan de voeten van reumapatienten zijn: het dunner worden van het vetkussen onder de bal van de voet, afwijkende stand van de voet en/of tenen, niet goed passend schoeisel.

Door een beperkte bewegingsmogelijkheid en/of  doordat de tenen herhaaldelijk in de verdrukking komen bij te weinig ruimte in de schoen, krijgt men ook te maken met afwijkingen aan de nagels zoals: verkleuringen van de nagel, verdikte of extreem dunne nagels, brokkelige nagels, eeltvorming onder de nagel, “schuurpapier” nagels (ruw, ondoorzichtig, bros en gespleten).

Het doel van een behandeling is:

– Het mobiel houden van de reumapatient

– Pijnklachten verzorgen en/of behandelen

Voetverzorging bij reuma:
  • Een goede conditie van uw voeten kan veel klachten bij het lopen verminderen of voorkomen.
  • Was uw voeten dagelijks met milde zeep, maar blijf niet te lang in het water met uw voeten want, een droge huid kan hiervan het gevolg zijn.
  • Droog uw voeten na het wassen altijd goed af, vooral tussen de tenen.
  • Uw voeten hebben baat bij een goede vochtregulerende créme. Breng de créme aan op de gehele voet, behalve tussen de tenen.
Schoenadvies bij reuma:

In het algemeen geldt: schoenen zijn goed als ze (in de winkel) prettig zitten, voldoende steun geven en geen extra druk op bepaalde plaatsen uitoefenen.

Verder kunt bij het kopen van schoenen op de volgende zaken letten:

  • Een schoen met veter sluit over het algemeen beter om de voet heen, zodat u meer steun heeft.
  • Met elastische veters in uw schoenen hoeft u niet meer te bukken om de veters te strikken. De veters blijven namelijk altijd gestrikt. Uw schoen wordt hierdoor een soort instapschoen. Zonodig kunt u hierbij ook een (verlengde schoenlepel) gebruiken.
  • De neus van de schoen moet voldoende ruimte bieden, zodat de tenen niet in de knel komen. Let erop dat de neus voldoende breed en hoog is. (er zijn schoenen te koop met een speciale breedte maat voor de voorvoet).
  • De hiel moet stevig zijn, zodat de enkel voldoende steun krijgt. De hak mag liever niet hoger zijn dan 2-3 cm.
  • Over de voorkant mogen geen stiksels en naden lopen, deze oefenen namelijk vaak extra druk uit. Als de stiksels aan de binnenkant niet zijn weggewerkt zullen ze bovendien wrijving veroorzaken op de tenen.
  • Het kan prettig zijn om lichtgewicht schoenen te kopen en schoenen die gemaakt zijn van zacht leer.
  • Koop uw schoenen aan het eind van de middag. De voeten zijn dan vaak wat opgezet, zodat u minder kans loopt te kleine schoenen te kopen. Laat daarom uw voeten opmeten.

Een podotherapeut kan inlegzolen voor u maken die precies aansluiten op de vorm van uw voetzool, waardoor u prettiger zult lopen. Ook kan een inlegzool gebruikt worden om de stand van de voeten (en daarmee de stand van uw knieën en heupen) te verbeteren of drukpunten te voorkomen. De zool kan in een goede confectieschoen worden gepast. Voor deze zolen heeft u wel een verwijzing nodig van uw huisarts of specialist om eventueel voor vergoeding in aanmerking te komen.

Kousen en sokken:
  • Draag geen knellende kousen of sokken, omdat deze de bloedsomloop belemmeren.
  • Als u last heeft van transpirerende voeten draag dan kousen en sokken van katoen of wol. Deze nemen vocht op.
  • Als u ontstekingen heeft probeer dan grote temperatuur verschillen van de voet te vermijden. Het is aan te raden warme kousen te dragen van wol. Deze kunt u zo nodig ook ’s nachts dragen.
Heerlijk ontspannend en aangenaam aan de voeten is:
  • Leem/klei pakking kunnen in combinatie met essentiële oliën verlichting brengen, bevordert de doorbloeding en vermindert zwellingen.
  • Paraffine baden die de pijn in de gewrichten kan verminderen, De bloedcirculatie wordt hierdoor verbeterd en de huid wordt zichtbaar en voelbaar gereinigd.
  • Lichte massage met essentiële oliën.
  • Douche: op de aanwijsbare plaatsen het water uit de douche vijf minuten over de pijnlijke plekken laten lopen nadat eerst met tot 5 % verdunde essentiële olie is ingewreven.
  • Een verwarmd bad en eventueel lichte massages, mits toegestaan.
  • Slippies dragen: Dit is een soort pantoffel, gevuld met gedroogde graankorrels en lavendelbloemen. Stop ze twee minuten in de magnetron en ze zijn heerlijk warm aan de voeten.
ProVoet_Logoaangepast
LOGO_geschillencommissie_klaangepast
logo_procertcontour